Csupán 1930-ban jött létre Budapesten a XIV. kerület,vagyis Zugló, melyet a VI., VII. és X. kerületek egyes területeiből alakítottak ki. Ma Zugló a város egyik legfelkapottabb része, összeköti a belvárost a külterületekkel és az agglomerációval. Persze a területnek történelmi jelentősége is van, itt terült el Rákos mezeje, azaz több évszázadon át rendeztek itt országgyűléseket.

Kietlen táj

Erdők és mocsarak borították a mai Zugló túlnyomó részét, de itt helyezkedett el Rákos Mezeje, ahol a XIII-XVI. század között több országgyűlés zajlott. A név nem véletlen, a patak mentén annak idején rákászok tanyáztak, azonban a városépítéshez használt faanyagot az itteni erdőkből szerezték, így a terület egyre lepusztultabbá vált.

A nagy átalakulás

Ugyan a XVII. század végén már Pesthez csatolták a területet, csak a XVIII. század derekán kezdődött a fásítás, és újabb száz évvel később, a Hermina kápolna építésével indul Zugló tágabb értelemben vett története. A XIX. század második fele és a Millennium hozta a nagy változásokat a városrész életében. Villák épültek a mai Ajtósi Dürer soron, elkezdett kiépülni a Thököly út és az Erzsébet Királyné útja. A századfordulón a Városliget, egymással szemben a Szépművészeti Múzeum és a Műcsarnok, majd a Vajdahunyad vára és a Hősök Tere a Millenniumi Emlékművel.
Útjai már akkoriban is nagy forgalmúak voltak, hiszen ahogy a város terjeszkedett, a zsúfolttá váló belső területek és a beépülésnek induló külterületek között több út Zuglón keresztül vezetett. Az 1930-as kerületrendezés után hivatalosan is létrejött Budapest XIV. kerülete. Több lakótelep épült a világháború után, majd 1980-ban az első nyugati típusú bevásárlóközpont, az Örs vezér téri Sugár.

Sokszínű Zugló – 14. kerület

Zugló igazi zöld kerület, többek között Budapest legnagyobb parkjával, a Városligettel is büszkélkedhet. A Vidámpark az Állatkert, a Széchenyi Fürdő mind-mind kedvelt célpontja a turistáknak és a városlakóknak egyaránt. A Hősök tere a világörökség része, Zuglóba fut be a „kisföldalatti”, több nagykövetség működik a Hermina úti villákban. Több üres telken újépítésű lakóparkokat húznak fel. Az Örs Vezér tér a közlekedés egyik csomópontja, ahonnan a gödöllői HÉV is indul. A most épülő négyes metró végállomása a második szakasz megépítésével a Bosnyák téren lesz.

Hasonló bejegyzések